dissabte, 16 de maig del 2015

Jornada de descans

El Cirrus a Calasetta

Avui finalment, mercè a la màgia de la tècnica, hem pogut sentir per la megafonia d’abord la veu de’n Carles Bach:
<<Benvinguts a bord del Cirrus en la nostra travessia de Mataró a Ítaca,
Els parla el Capità,.... la primera tirada de Mataró a Maó ha estat una singladura fantàstica, molt bona mar i cap ensurt.
El tram va durar 22 hores, vàrem descansar i a la matinada sant “tornem-hi” però una mica mes. En aquest cas vàrem fer 33,05 hores entre Maó i Calasetta, el nostre port de destí a la illa de Sant Antiocco.
Hem descansat per poder continuar, però hi ha avis de Mestral Fort i s’ha decidit en assemblea de no sortir fins que amaini. Cosa que confiem que ho faci a partir del proper Diumenge.
Des del Ferry
Que fer mentre tant, doncs ens hem muntat una excursió a la veïna illa de San Pietro per veure l’únic poble d’aquesta illa. El poble se’n diu Carloforte.



Avui dia 5è de la travessia (15 de maig del calendari Gregorià), hem visitat Carbonia. Un lloc en el que com el seu nom indica, s’extreia carbó a mina oberta des de 1850.
Però la ciutat de Carbonia va ser fundada per *Mussolini en 1938, per explotar industrialment el carbó. Està situada a la regió minera de *Sulcis. Es va construir en dos anys i conserva l'estructura arquitectònica feixista, amb immensos edificis i amples carrers que convergeixen a la plaça Roma, on es troben els edificis públics més importants, com l'Ajuntament, la Torre Cívica i l'església de Sant *Ponziano. El més destacable és un campanar de roca volcànica en aquesta església.
>>




Dedicats a la gastronomia local

Feines de manteniment: El patró sempre troba algú per fer-les 

"Tu que passes per aquest carrer no t'oblidis de saludar"





Il direttore di cinema Carlo P. Villapiana
Benito Amilcare Andrea Mussolini (Dovia di PredappioForlíRegne d'Itàlia29 de juliol del 1883 - Giulino di Mezzegra27 d'abril del1945), fou el cap d'estat dictatorial d'Itàlia durant el període de 1922 fins al 1943. Va ser el creador d'un règim antidemocràtic anomenatfeixisme, en el qual ell va rebre el sobrenom de Duce (guia o cap). A partir de 1936, el seu títol oficial va ser Sua Eccellenza Benito Mussolini, Capo del Governo, Duce del Fascismo e Fondatore dell'Impero ("Sa excel·lència Benito Mussolini, Cap del Govern, Duce del Feixisme i Fundador de l'Imperi") 
A que la pompositat del títol us sona?

Sulcis-Iglesiente és una subregió històrica de la Sardenya sud-oriental, a la província de Carbonia-Iglesias. Limita al nord amb les subregions de Monreale i Campidano di Cagliari. És una de les subregions més grans de Sardenya i comprèn les illes de San Pietro i Sant'Antioco. També era força coneguda per l'extracció de carbó.

* Ponziano, papa dal 230 al 235, e Ippolito, sacerdote, condannati dall'imperatore Massimino ai lavori forzati nelle miniere di Sardegna (235), vi morirono a causa dei maltrattamenti. La traslazione di Ponziano nella cripta dei Papi nel cimitero di Callisto e di Ippolito in quello sulla via Tiburtina a Roma il 13 agosto è attestata dalla 'Depositio Martyrum' (354). (Mess. Rom.)
A casa seva el coneixen.

dijous, 14 de maig del 2015

Ja son a CALASETTA

Tots els innumerables seguidors de l’expedició a Ítaca, heu de saber que ahir dimecres 13, al voltant de les tres del migdia van arribar sense novetats a Calasetta, (Sadenya - Itàlia).
Han estat unes 33 hores i mitja per cobrir el trajecte de 198 milles nàutiques. Han decidit que dedicaran la jornada d’avui al descans i es proposen partir demà cap a Sicília.

També ens han promès que tractaran de enviar-nos una autèntica crònica, no pas un resum com fins ara, signada per algú de la expedició i que publicarem tot seguit quan la rebrem. Tot depèn de les bones connexions que puguin disposar a port.



dimarts, 12 de maig del 2015

La tirada més llarga

Aquest matí el Cirrus i la seva tripulació han sortit de Maó cap a Calasetta (Sardenya) a les 6:30 (hora local). Al rumb de 104º i a motor perquè avui al matí el vent no els hi ha estat propici, car s’han trobat amb un Xaloc de 3 nusos que òbviament els hi entrava per la proa.

Ni cenyides ni res, a motor.

Els que ens hem quedat aquí amb els mapes meteorològics i els programes de internet de trànsit marítim els hem pronosticat que a partir de la matinada de demà el vent anirà girant a migjorn i potser podran hissar vela, però en tot cas serà un vent fluix.



Així les coses, els hi esperen del ordre de trenta o trenta una hores de navegació força tranquil·la, puix que el mar no presentarà onades de més de 30 cm.
I segurament monòtona perquè aparentment no es trobaran amb cap vaixell tret de un petrolier, l'Italià "Alicudi" que amb molta probabilitat els passarà cap a les nou del vespre (19:00 UTC) a unes 4 milles nàutiques per l’amura de babord.




Repetim l’última comunicació enviada per Whatsapp (i rebuda per ells)
“Que tingueu bona mar”.






Primera singladura. Mataró - Maó




La sortida de Mataró es va produir exactament a les 15:26 hora local (13:26 UTC). Tot seguit el patró va posar un rumb de 142º i va hissar la major i la gènova per atrapar el vent de Garbí  de 12 nusos que entrava més o menys al través i que va impulsar el Cirrus a 6 nusos. 




Es varen fer dos avistaments de dofins que com és habitual en aquests mamífers van seguir el vaixell a la proa i a sobrevent. Sembla ser que en la lleugera sobre-pressió de l’aigua de les amures del veler si troben més còmodes. 

A la nit encalmà el vent i mar es va aplanar com un mirall. Llavors calgué engegar el motor fins a Maó i fer guàrdies. Així amb torns de dos en vetlla i un dormint es va arribar a les 12:00 UTC del 11 de maig.












dilluns, 11 de maig del 2015

L’hora de la veritat.


De quan en lloc de dos son un i en lloc de vuit son tres.

La idea original era amollar amarres a partir del 10 de maig quan el vent fos favorable pel rumb cap a Menorca. I ahir les condicions que es donaven eren aquestes, una mica fluix, però ahir el vent era Garbí i el que és més important, la previsió era que la situació es perllongaria durant les vint i quatre hores següents.
Però hi havia una altra raó de pes per marxar ahir. Al igual que en una carrera, una caiguda esperona als supervivents, la renuncia d’una part dels aspirants a la travessia empeny a la resta a embarcar. Abans que pugui haver més abandons.

Carles


La resta ha estat: En Carles Bach, patró major i armador del veler, en Ramon Aragall, navegant i especialista en comunicacions i en Carles Pérez (Charly), mariner de primera i l’únic que ha navegat abastament en vaixells grans.


Ramon i Charly
I així és que, ahir diumenge 10 de maig de 2015 a dos quarts de quatre de la tarda el Cirrus va salpar de Mataró i va posar rumb 142º amb vent del través per estribord de entre 5 i 10 nusos.



No sense haver dinat al “Pirata”, és clar, i haver rebut el comiat de la família d’en “Charly” i del que escriu aquestes línies.



Esperem poder continuar aquest quadern de bitàcola amb les informacions que la tripulació s’ha compromès a trametre’ns així que disposin de Wifi en algun port o de cobertura 3G en proximitat de la costa.


ÚLTIMA HORA

A dos quarts de quatre hem rebut un WatsApp que deia que ja estaven dinant a Maó, de moment ignorem a quina hora s'ha produït la arribada.