Definició de Esbarjo: "Activitat que es fa per passar el temps o per diversió, generalment al aire lliure"
No sabem res del cert, però sembla ser que finalment varen sortir de Santa
Àgata de Militello i el dissabte van fondejar a la badia de Palermo perquè es
van trobar amb mar de proa i onades de 3 metres.
Ahir diumenge van reprendre la singladura i van arribar a San Vito lo Capo
(port que ja van visitar a l’anada) a un quart de sis de la tarda.
Allò que és ben segur és que els hi estan passant de tots els colors. Pels
que no estiguin avesats amb la navegació dita “d’esbarjo” heu de saber que les
onades que arriben a les nostres platges del maresme, per exemple, no solen
alçar més del metre i mig o els dos metres quan alguns eixelebrats del surf s’endinsen
al mar per cavalcar sobre “la onada”.
Però tres metres son murs d’aigua que passen per sobre i escombren la
coberta. És per això que cal portar tot ben amarrat i ferm, però no patiu,
perquè recordo que en les reunions que vàrem tenir quan havíem de sortir
plegats, es va decidir que com a mesura de auto-protecció tots havíem de portar
la nostra armilla automàtica i l’arnès per subjectar-se a la línia de vida que
porta el vaixell al llarg de la coberta.
Més amunt he posat entre cometes esbarjo. L’afecció que a mols de nosaltres
ens domina, se sol anomenar així perquè normalment les sortides amb mala mar
només les fan els professionals i quan no tenen altre remei. Però els reptes ja ho tenen això, un pot ajornar la sortida d’un port a l’espera de la millora del
temps, si no és que la tirada que cal fer és massa llarga per poder confiar en
que la previsió meteorològica durarà tota la travessia del tram. I aquí és on es
troben ara mateix, van esperar bon temps per sortir, però aquest es va acabar a
mitja travessa.
La circulació atmosfèrica general en les nostres latituds sol ser, la major
part de l’any de ponent cap a llevant, els vents son llavors en funció de les
baixes i altes pressions, però quan a l’escorça terrestre tenim costes i
cadenes muntanyoses alineades de Oest a Est la component dominant coincideix
amb la circulació general. Així passa a la costa nord de Sicília, al l’estret
de Gibraltar i a les costes Cantàbriques, i és per això que també van tenir
problemes a aquest indret a l’anada.
Tot això ens ha de servir als que ens ho mirem des de la seguretat de les
nostres pantalles per valorar encara més la magnitud de la seva particular
Odissea.
No sabem d'on són les fotos, però,... a que són maques! |
Reconstrucció pel que ens han dit fons generalment ben informades:
Suposem que el dissabte van sortir de Santa Àgata de Militello cap les nou
del matí i després de segurament 12 o 13 hores de intensíssima navegació varen
decidir de abrigar-se a la badia de Palerm fondejant sense entrar a port donat
que devien ser més de les deu de la nit, el port és de fort trànsit comercial,
i estaven esgotats del esforç.
El diumenge sortiren de Palerm a les vuit del matí amb menys onades que la vigília,
però encara Déu n’hi do, i a les 17:15 (única dada segura) van arribar al port
de San Vito lo Capo que ja coneixien.
Previsió perquè ja coneixem quina llesca gasten:
Avui, al voltant de mig dia, amb reminiscències d’altres èpoques, si el Capità ho permet (l’autoritat)
i la meteorologia no ho impedeix (el temps), sortiran de San Vito per fer el
gran salt cap a Calasetta (Sardenya) on no esperen arribar fins dimecres matí.
Ens toca vetllar.
Ens toca vetllar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada